ANTIXITANISMO?

A diario escoitamos comentarios despectivos cara ao pobo xitano. O discurso de odio está tan arraigado na nosa sociedade que comentarios como “vas como un xitano” ou, “temos a casa como xitanos” normalízanse porque “se dixo toda a vida”.

“Con el antigitanismo de lo que hablamos es de este discurso racista específico contra la población gitana, que tiene raíces históricas y que se reproduce en decisiones administrativas, políticas, culturales…es decir, que existe, y que está vivo”

Pastori Filigrana

Escoita unha conversa completa con Pastori Filigrana e Lola Cabrillana, mestra, escritora e activista, sobre como se manifesta o antixitanismo de xénero:

@agareso_ong 💥Pastora Filigrana fálanos da resistencia do pobo xitano a asumir as lóxicas capitalistas e como isto desemboca na persecución e discriminación desta comunidade por parte do sistema. #mudaoconto ♬ Music Instrument - Gerhard Siagian

O antixitanismo é, como nos conta Pastori Filigrana, avogada a activista, unha forma específica de racismo exercido contra a poboación de etnia xitana. Baséase na superioridade racial, alimentada por unha discriminación histórica que se manifesta a través da violencia, a discriminación e o discurso de odio, un odio que se constrúe sobre unha base de prexuízos e crenzas asimilados como características homoxéneas e comúns. 

Esta asimilación xorde da representación destas persoas en tódolas esferas  (medios de comunicación, espazos políticos, cultura…). Son artistas ou delincuentes, traballan en mercadillos ou son persoas analfabetas, e cando non responden a estes prexuízos son consideradas raras avis dignas de estudo.

Alejandra Moreno, criminóloga e coordinadora do grupo de discriminación e contranarrativas en Fakali (Federación de Asociacións de Mujeres Xitanas):

La representación que se está generando del pueblo gitano es generalmente negativa, a no ser que lo relacionemos con la cultura. Porque la mayoría de los pensamientos y opiniones están fundamentándose en los reality shows que muestran algunas cadenas [de televisión] que ya sabemos, como Palabra de Gitano o los Gipsy King, entre otros, pero no está representada la realidad social del pueblo gitano. 

La realidad del pueblo gitano es que cada vez hay más jóvenes que se están formando, que cada vez estamos más incluídos en la sociedad, que la sociedad está entendiendo la gravedad de la discriminación. Por lo tanto nosotros no vemos que estemos representados, por ejemplo al realizar una serie sobre un joven gitano referente, eso no ocurre.

Por que dicimos que o antixitanismo é unha discriminación histórica?

Aínda que foron moitos os episodios da historia nos que o pobo xitano foi perseguido, hoxe imos recordar dous deles:

Ahinoa, estudante de 4ºESO no IES A Xunqueira:

A veces había niños que cuando nos acercábamos se apartaban rápido de nosotras diciendo que olíamos mal, que no sé qué, que teníamos piojos, que le pegábamos el color de piel y todo eso.

O ámbito educativo amosa altos índices de antixitanismo. Poñendo o foco na comunidade galega, un estudo realizado por AGARESO no 2023 que analizou o discurso de odio nas aulas de secundaria, apunta a que a poboación de etnia xitana é a que recibe unha maior porcentaxe de comentarios que teñen como base un estereotipo (o 85%). Mais o alumnado non é o único motor destas discriminacións: “los profesores, algunos otros no, pues no nos dan más atención a nosotros porque piensan que vamos a dejar los estudios antes por ser gitanos porque, según los profesoras, hay más gitanos que dejan los estudios antes entonces como que nos dan menos atención y nos excluyen un poco”, defende Melany, estudante de 4ºESO no IES A Xunqueira.

Lola Cabrillana, mestra de infantil, escritora e activista:

Todavía me sorprende que cuando voy a hacer formaciones a distintos centros españoles me encuentro con alumnos y alumnas gitanas que permanecen en un aula afinado ahí conjunto y eso ni es legal, ni es apropiado, ni nos lleva a nigún camino en la integración.

El papel de las y los docentes en esta transformación es vital. Si la educación es lo que te va a abrir puertas, nosotros somos los que tenemos la llave de esos cerrojos. 

O Informe Antigitanismo Informativo 2022 de Rromani Pativ apunta que 7 de cada 10 publicacións en Internet referidas á comunidade conteñen antixitanismo implícito. Pola súa banda, o Informe Anual “Discriminación y Comunidad Gitana” 2023 elaborado pola Fundación Secretariado Gitano recolle 217 casos de odio en redes sociais, 28 máis que o ano anterior e 68 casos de discriminación en medios de comunicación, a meirande parte deles novas onde “se fai mención á etnia das persoas en casos de violencia, delincuencia ou criminalidade”. 

Crystal, mediadora intercultural e integrante do programa Calí de Fundación Secretariado Xitano Ourense:

Ven a los gitanos como sucios por lo que ven en la tele. Si van a sacar un reportaje en televisión no van a sacar al gitano que es abogado, no van a sacar a la gitana que es diseñadora de moda, no. Van a ir a las chabolas, donde hay conflictos, drogas, niños descalzos. Les encantan los niños descalzos

O antixitanismo limita e condiciona o presente e futuro das persoas de orixe romaní. Perpetúa a exclusión e, polo tanto, a vulnerabilidade dunha poboación que non está sendo dona do seu discurso e que, cando o é, pode facelo só dentro do contexto de persoa xitana.

En resumo…que entendemos entón por antixitanismo?

FONTES

  • La vergonzosa historia de la esterilización forzada de las gitanas en Europa Central, euronews.com
  • Resistencias Gitanas de Silvia Agüero y Nicolás Jiménez
Partimos da sinceridade

Unha opinión coa que só buscamos escoitarnos e entendernos a nós mesmas.

Comezar a falar de antixitanismo coa nosa propia opinión mulleres que non sufrimos esta discriminación- pode parecer un primeiro xesto de branquitude e egocentrismo. Porén, aínda que con estas liñas vimos a cuestionarnos a nosa propia posición de privilexio como comunicadoras, agardamos amplificar o menos posible as nosas propias sombras.

Como avanzamos, queremos contarvos brevemente a nosa historia, aínda sabendo que non é – nin moito menos- a que queredes (ou debedes) vir a descubrir aquí. Valémonos da primeira persoa porque cremos que o noso proceso de traballo puido ter sido obxecto de estudo, foco dos cuestionamentos e protagonista desta reportaxe. É por iso, que dende o proceso no que nos atopamos agora, queremos trasladarvos a aprendizaxe que esta humilde peza nos deixa: 

O proceso de creación desta reportaxe foi, á súa vez, de aprendizaxe. Iniciamos a investigación con ganas de afondar no tema, con moitas dúbidas sobre o tratamento e o enfoque, con medos ante o descoñecemento e, sobre todo, sendo moi conscientes del.  Mais o comezo estivo tamén marcado por unha certeza común: como comunicadoras temos a responsabilidade de traballar, cuestionar e revisar o tratamento das informacións.

Ao longo destes meses fómonos atopando con voces diversas, todas elas pertencentes á comunidade xitana, que nos foron guiando e nos levaron a cuestionarnos: por que falamos das opinións e roles doutras persoas cando tamén debemos revisar o noso propio papel?

 

“No puedo evitar sentir que las mujeres que tenemos un discurso más específico ,porque estamos en los márgenes en algún sentido en que las demás no suelen estarlo, nos atrapan en ese rol. Como a la mariposa de Lole y Manuel con alfileres sobre cartulinas negras. 

Todo tiene que ver con reparar el vínculo humano. Hay bastantes medios de comunicación que han contado conmigo para participar en un programa concreto o para escribir un artículo puntual, y siempre quieren que sea “la gitana”. A mí no me molesta, porque forma parte de mi identidad y mi mensaje, se me da bien y haré lo que pueda por el pueblo gitano cada vez que me sea posible. Por decirlo de otra forma: es un honor, y tengo a mi abuela Rosa en mente cuando lo hago, y en ella veo a todas las mujeres gitanas. 

Pero “yo” soy muchas otras cosas.

Creo, además, que cuando utilizan la expresión “dar visibilidad” nos están queriendo decir que su lugar es mejor que el nuestro y que deberíamos estar agradecidas por el gesto, que al parecer es más poderoso que nuestra misma existencia. Que lo que nosotras somos es “invisible” hasta que alguien como ellas tiene la bondad de elevarlo al academicismo o a su prestigioso espacio laboral

El caso es que “yo” soy mucho más que aquello a lo que buscan reducirme.

[…]

No quiero parecer desagradecida con quienes deciden tratar esos temas desde donde pueden, ya sea en espacios académicos o proyectos profesionales. Lo agradezco de corazón, como muchas otras personas.

Lo que no puedo hacer todas las veces es trabajar para los demás en el tiempo que tengo “yo” para producir, estudiar o descansar, sin recibir “nada” y llevándose ellos “algo” por mi discurso y mis ideas. Y digo más: tampoco los grupos discriminados necesitan que alguien que no los conoce escriba un trabajo con aires de solidaridad y condescendencia, ni quien decida hacerlo es un héroe.”

Noelia Cortés en La higuera de las gitanas 

Queremos recuperar o que foi para nós este libro: La higuera de las gitanas de Noelia Cortés. As súas palabras foron pasando dunhas mans a outras. Unhas marcaban páxinas coa necesidade de volver a elas e outras, curiosamente, coincidían coas anteriores e coas futuras. Noelia deunos con este libro a oportunidade de facer o traballo de revisar o noso papel antes que sentarnos a falar do rol das demais persoas. Cal é a responsabilidade da comunicación na loita contra o antixitanismo? e na representación actual da comunidade xitana? Reflexionamos xuntas grazas ás palabras de mulleres coma Noelia. Verdades coma puños desas que te atravesan cando es consciente de que nunca antes te paraches a pensar niso que che están dicindo.

Conseguíramos, ou non, dar a ollada que queriamos transmitir con esta reportaxe, o que si nos levamos dela é unha idea moi clara. Unha vez máis, agradecidas ás palabras de Noelia:

“Creo que el camino es visitar las higueras ajenas y trenzar un vínculo de comprensión y memoria entre todas, como los gitanos canasteros trenzan el esparto. Mi abuela nunca pudo ir al colegio, pero sabía trenzar el pelo en cinco espigas, que para mí albergan toda la sabiduría del feminismo…

el feminismo es una trenza de cinco espigas” 

Noelia Cortés en La higuera de las gitanas 

Antes de que avances lendo, vendo e escoitando esta reportaxe, queremos que saibas que este é só o inicio de proxectos futuros en relación ao antixitanismo e que, se pertences á comunidade xitana e queres compartir connosco os teus comentarios, críticas, opinións ou inquedanzas sobre o tema, aquí estamos para escoitarte.